زیارت امام زید در ولایت فراه
 
فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...
21 / 10 / 1392برچسب:, :: 18:33 ::  نويسنده : همایون ذهین

امام زید

"امام زید" زیارتگاه مشهوری است که در ولسوالی شیب کوه قلعه کاه و در منتهی الیه کوهی قرار دارد که دو ولسوالی شیب کوه و پشت کوه قلعه کاه را از هم جدا می کند.

آنچه موجب شهرت این زیارتگاه شده تولید صدایی از کوه آن است که در نوع خود بی نظیر است. از کوه مذکور گاهی صدایی شبیه صدای پرواز طیاره ی باربری در ارتفاع پایین به گوش می رسد که محلی ها به این صدا در اصطلاح " دمامه " می گویند. این صدا برای زایرین جالب و شگفت انگیز است.

تا کنون کسی نتوانسته بطور قطع علت تولید صدا را دریابد، در حالیکه مردم بومی منطقه آنرا از کرامات "امام زید بن حسین بن ابیطالب " می دانند، بعضی هم آنرا به خاصیتی مرموز در سنگهای کوه یا حفره های احتمالی درون آن و برخورد ماسه های انباشته بردامنه ی کوه با سطح خارجی آن می دانند.

مؤلفین تواریخ سیستان این زیارتگاه را از جمله عجایب دنیا بر می شمرند و در باره ی آن بی نهایت غلو می نمایند تا جاییکه چشمه ی آنرا به کوه دماوند در ایران مرتبط می دانند.

شاید جالب ترین مطلب را بر علاوه ی چند اثر تحقیقی و تاریخی، " گولد اسمیت " افسر برجسته ی انگلیسی که مسوولیت تعیین حدود مرزی بین افغانستان و ایران را در حدود 135 سال پیش بر عهده داشته، نوشته باشد.

گولد اسمیت در سفرنامه ی خود که نسخه خطی آن فعلاً در موزیم لندن نگاهداری می شود در این باره نظریاتی را ارایه کرده که عین مطلب او را از کتاب "جغرافیای تاریخی سیستان " ترجمه ی دکتر احمدی می خوانیم: « زیارتگاه امام زید ... که زیارتگاه ریگ روان نامیده می شود جایی منحصر به فرد و قابل توجه است ... در منتهی الیه غربی رشته تپه های فوق الذکر، روی خط راستی که از قلعه کاه گذشته و در جهت شمال آن ادامه پیدا می کند، تپه ای قرار دارد که ارتفاع آن 600 فوت و طول آن نیم میل است.

رویه ی جنوبی این تپه تا قله ی آن پوشیده از قشر بسیار ضخیم ماسه بادی ریزدانه است که شیب بسیار تندی دارد...

در منتهی الیه غربی این تپه زیارتگاهی قرار دارد و محلی ها می گویند که به دلیل وجود زیارتگاه از این تپه، گاهی اصوات عجیبی به گوش می رسد که شبیه صدای طبل است و ادعای آنها بیجا نیست. کاپیتان " لووه " در شنیدن آن صداها تا حدی خوش اقبال بود. به نظر وی صدای مذکور مانند نوای مغشوش یک چنگ یا آوای لرزش و ارتعاش چند سیم تلگراف بود که ابتدا بسیار ضعیف و ریز بوده ولی به تدریج بر مقدار و شدت صدا افزوده می شد. گفته می شود که گاهی این صدای عجیب به مدت حتی یک ساعت هم ادامه می یابد.

رویه ی کوه مقعر است و گودی آن با ماسه بادی پر شده است. ظاهراً زیر ماسه بادی سطح سخت سنگ آهک قرار دارد. منطقی نیست که ما با یک بازید کوتاه، علت ایجاد این صدای عجیب را توجیه کنیم.

باید توجه کرد که این صدا می تواند توسط عده ی زیادی از افراد تولید شود، بدین ترتیب که اگه آنها دانه های شن را از بالای تپه به پایین پرتاب کنند حرکت شن ها می تواند صدای خاصی ایجاد کند ولی زمانیکه این صدا شنیده می شود ظاهراً نه کسی در بالای کوه است و نه بادی می وزد و هوا کاملاً ساکن است.

نکته ی عجیب دیگر آنکه علیرغم شیب زیاد و عمق زیاد قشر شنی، به نظر می آید که پاشنه ی تپه هرگز در اثر ذرات ماسه از بالا و دامنه ی تپه، پر نمی شود و در همان وضعیت همیشگی است. به نظر مردم محل این مورد نیز از پدیده ها و عجایب این تپه است... طبق روایات موجود، امام زید از دست دشمانی که وی را تعقیب می کردند به این تپه آمده و شبی ماسه ها بدن وی را پوشانده اند تا دیده نشود.

روایات می گویند که این ماسه ها از بهشت به آنجا آورده شده اند و قدرت های زمینی هرگز نمی توانند آنرا کنار زده یا جابجا نمایند... و موقعی که قرار است اتفاق مهمی درین منطقه رخ دهد، تپه به عنوان اخطار صدا تولید می کند و هر روزی که ترکمن ها بخواهند ایلغاری را به جنوب تا حوالی این منطقه انجام دهند، شب قبل تپه به صدا در می آید و به ما اطمینان دادند که آمدن میسیون ها قبلاً توسط صدای تپه اعلام گشته بود... این زیارتگاه به چشم همه مسلمانان اعم از سنی و شیع مقدس است... ممکن است روزی علم، توضیحی ساده بر پدیده های عجیب این تپه پیدا کند ولی تشریح این توضیح و جواب علمی در محدوده ی صد میلی این تپه شجاعت فراوانی لازم دارد.»

به هرحال امام زید چه زیارتگاه باشد و چه زیارتگاه نباشد اما می تواند به عنوان مکان عجیب و مرموز، زایران و جهانگردان زیادی را به سوی خود جلب نماید. فلهذا توجه مسوولین ذیربط، مخصوصاً اطلاعات و فرهنگ، برای شناسایی چنین محلی و استفاده بهینه از شگفتی های آن می تواند به فرهنگ و اقتصاد منطقه کمک شایان توجهی نماید.

کوچکترین اقدام درین زمینه، فلم برداری از امام زید و معرفی پدیده های عجیب آن در تلویزیون ملی و تلویزیونهای خصوصی است تا از این طریق بتوان به جذب توریست و بازدید کننده پرداخت.

نویسنده: داود "عرفان"

کاپی برداری از نشریه «جوانان» شماره ی 27

منبع: «آرشیف همگان»


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب